Kuva sarjakuvahahmosta, joka pitelee suurennuslasia.

Tietoa SoSECE-hankkeesta

SoSECE-hankkeen tavoitteena on vahvistaa sosiaalisesti kestävää varhaiskasvatusta lisäämällä yhteistyötä ammattilaisten ja oppilaitosten välillä Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

Tavoitteet

SoSECE vastaa kasvavaan yhteiskunnalliseen tarpeeseen sosiaalisten, osallistavien ja innovatiivisten koulutusjärjestelmien kehittämiseksi. Hanke edistää:

  • Sosiaalista kestävyyttä varhaiskasvatuksessa
  • Moniammatillista yhteistyötä kasvattajien, sosiaalipedagogien ja muiden ammattilaisten välillä
  • Korkealaatuisia oppimisympäristöjä ja käytäntöjä.

Toteutus

Teemme yhteistyötä akateemisten ja käytännön kumppaneiden kanssa:

  • Suoritamme arviointeja ja kehitämme yhteistyössä toimintaa

  • Suunnittelemme koulutusstrategiaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille

  • Luomme resursseja, mukaan lukien:

    • Hankkeen verkkosivusto

    • Avoin verkkokurssi (MOOC)

    • Käytännön työkalupakki kasvattajille

    • Kansalliset seminaarit ja Euroopan laajuinen päätöskonferenssi

    • Tutkimusjulkaisu, joka dokumentoi tulokset

Kaikki toiminnot on suunniteltu jaettviksi, korostamaan käytännön toimintaa ja edistämään jatkuvaa oppimista.

Odotetut tulokset

Hanke:

  • Kehittää varhaiskasvatuksen ammattilaisille työkaluja moniammatillisten lähestymistapojen soveltamiseksi päivittäisessä työssä

  • Vahvistaa varhaiskasvatuksen laatua ja kestävyyttä erityisesti sosiaalisesti haastavissa konteksteissa

  • Tarjoaa päättäjille näkemyksiä varhaiskasvatusjärjestelmien parantamisesta yhteistyön ja osallistavien käytäntöjen kautta

SoSECE edistää yhteistä eurooppalaista visiota osallistavasta, kestävästä ja tulevaisuuteen suuntautuneesta varhaiskasvatuksesta.

Hankekumppanit

Käytännön kumppani: Vantaan kaupunki, varhaiskasvatuspalvelut

Hankkeen kehittämisteema: Suomessa hankkeen keskeinen teema on tarkastella varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogien roolia käytännössä osana moniammatillisia tiimejä. Samalla kehitetään malleja sosiaalipedagogien integroimiseksi varhaiskasvatukseen sekä sosiaalipedagogisen asiantuntemuksen vahvistamiseksi osana arkea.

Tavoitteet: Suomessa varhaiskasvatuksen haasteena on erityisesti pätevän henkilöstön saatavuus ja sitoutuminen työhön. Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien rinnalla tulee olemaan yhä enemmän varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogeja, jotka voivat auttaa lievittämään työvoimapulaa. Sosiaalipedagogien työssä on sosiaalipedagoginen painotus, joka tuo uutta asiantuntemusta varhaiskasvatukseen ja -hoitoon lähestymällä kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuutta sosiaalisista, yhteisöllisistä ja moninaisista perhetilanteista käsin. Hanke kehittää koulutusta ja työkaluja, jotka tarjoavat tietoa sosiaalipedagogisesta lähestymistavasta varhaiskasvatuksessa sekä taitoja työskennellä laaja-alaisella asiantuntemuksella sosiaalisesti kestävällä tavalla ja johtaa moniammatillista tiimityötä.

Yhteyshenkilö

Latvian yliopisto on yksi Latvian vanhimmista yliopistoista, perustettu vuonna 1919. Konsolidointiprosessin jälkeen 2024 on viisi suurta tiedekuntaa, joista suurin on kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Yliopistossa on yhteensä 15 000 opiskelijaa, joista 4200 opiskelee kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa. Latvian yliopisto toteuttaa 146 opinto-ohjelmaa kaikilla korkeakoulutuksen tasoilla – ensimmäisen tason ammatillinen, kandidaatti, maisteri ja tohtori. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta osallistuu näiden kaikilla korkeakoulutuksen tasoilla – ensimmäisen tason ammatillisessa, kandidaatin, maisterin ja tohtorin koulutuksessa. Kasvatus- ja psykologiatieteiden tiedekunta osallistuu kaikilla korkeakoulutuksen tasoilla – ensimmäisen tason ammatillinen, kandidaatti, maisteri ja tohtori. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta osallistuu näiden toteuttamiseen kaikilla näillä tasoilla. Akateeminen henkilökunta UL:n henkilöstömäärä on 771, mukaan lukien 186 professoria.

Yhteyshenkilö

Prof. emeritus Ilze Ivanova
ilze.ivanova@lu.lv

Käytännön kumppanit: Rakveren Rohuaian päiväkoti, Rakveren sosiaalikeskus

Hankkeen kehittämisteema: Virossa hankkeen pääpaino on kehittää ja toteuttaa täydennyskoulutusta (jatkuvan koulutuksen kursseja) varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jotta he ymmärtäisivät paremmin sosiaalipedagogien roolin ja pystyisivät sisällyttämään heidän palvelunsa päiväkodin arkeen. Tavoitteena on, että sosiaalipedagogit olisivat kiinteä osa moniammatillista varhaiskasvatustiimiä ja auttaa tuomaan tämä käytäntöön.

Tavoitteet: Virossa on käynnissä koulutusuudistus, jonka tavoitteena on 100 %:n vironkielinen opetus esiopetuksessa ja koulussa kasvatusta. Tämän seurauksena Narvan korkeakoulu päivittää opetussuunnitelmaansa esikoulun opettajille. Alun perin keskittyen viron kielen opettamiseen toisena kielenä, opetussuunnitelma integroi nyt yhä enemmän sosiaalipedagogiikkaa valmistaakseen tulevia varhaiskasvattajia uudistuksen ja muiden trendien asettamiin haasteisiin. Jotta opetussuunnitelmaan voidaan sisällyttää olennaisimmat materiaalit, hankkeen toiminnot ja tulokset ovat olennaisia.

Yhteyshenkilö

Anastassia Tuuder
anastassia.tuuder@ut.ee

Käytännön kumppani: Liettuan demokratian korkeakoulu

Hankkeen kehittämisteema: Vytautas Magnus -yliopiston kasvatustieteiden akatemian tiimi toteuttaa tutkimus- ja levitystoimintaa, täydennyskoulutuksia, pyöreän pöydän keskusteluja ja seminaareja, kehittää verkko-oppimateriaaleja varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja päättäjille saadakseen tietoa moniammatillisesta lähestymistavasta ja ymmärtääkseen paremmin eri ammattilaisten, kuten sosiaalipedagogien, esikoulun opettajien ja lastenhoitajien, tiimityön merkityksen päiväkodin arjessa. SoSECE-hankkeen jatkotavoitteena on edistää yhteistyötä varhaiskasvatuksessa ja lastenhoidossa neljässä Itämeren alueen maassa, kuten Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

Tavoitteet: SoSECE-hankkeen tavoitteena on kehittää ja levittää työkaluja ja menetelmiä, jotka tukevat ammattilaisia luomaan, ylläpitämään ja edistämään korkealaatuisia sosiaalisia ja pedagogisia oppimisympäristöjä ja käytäntöjä, mikä edistää sosiaalisesti kestävää tulevaisuutta varhaiskasvatuksessa. Liettuassa pääpaino on esikoulutuksen laadun parantamisessa sosiaalisen osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteiden kautta. Tämän saavuttamiseksi Vytautas Magnus -yliopiston kasvatustieteiden akatemia pyrkii tutkimaan uusia teoreettisia malleja sosiaalisesti kestävälle varhaiskasvatukselle ja tehokkaampaa esikoulutuksen toteuttamista sosiaalisella herkkyydellä. Lisäksi sosiaalipedagogien, esikoulun opettajien, lastenhoitajien ja hallintohenkilöstön erikoistuneiden taitojen kehittäminen sosiaalisen osallisuuden ja sosiaalisesti kestävän varhaiskasvatuksen alalla on etusijalla.

Yhteyshenkilö

Danguolė Bylaitė-Šalavėjienė
danguole.bylaite-salavejiene@vdu.lt

EU ERASMUS + -hanke “Sosiaalisesti kestävä varhaiskasvatuksen tulevaisuus – SoSECE)”
nr.
2024-1-FI01-KA220-SCH-000254061

Scroll to Top